Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Sunday, September 18, 2011

Untuk renungan...

Dengan teknologi yang serba canggih kini, manusia kurang menggunakan lidah dalam urusan menyampaikan mesej. Mereka lebih gemar menggunakan bahasa tulisan dari penjelasan lisan.

Dari FB, Twitter, Blog, Email .... kata-kata ibarat pengganti setia untuk bicara. Adakah ianya terkesan.......?? adakah ianya sama??.....

Dalam istilah melayu:

Lidah seringkali dikaitkan dengan kata-kata peribahasa: 

"Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya"....

Lidah...

Salah seorang sahabat yang bernama Sofyan bin Abdullah pernah bertanya pada Rasulullah SAW: Wahai Rasullullah, beritahukanlah padaku tentang satu perkara yang harus aku pegang teguh. Lalu beliau menjawab:

"Aku Beriman pada Allah, kemudian beristiqomahla"

Lalu sahabat itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang paling engkau takutkan dariku? Kemudian Rasulullah memegang lidahnya sambil berkata: Ini. Beberapa banyak perselisihan yang terjadi antara dua orang teman yang diakibatkan oleh lidah, berapa banyak penceraian atau pertengkaran yang terjadi antara dua orang suami isteri yang diakibatkan oleh lidah dan masih banyak lagi keburukan-keburukan lainnya yang disebabkan oleh lidah ini, entah itu berupa perkataan dusta, ghibah (menggunjing orang lain), namimah (mengadu domba), saksi palsu, mencela, mencerca dan lain sebagainya.

Seringkali kita menggunakan lidah untuk makan dan minum. Pelbagai nikmat yang Allah beri untuk kita rasa seperti manis, masin, pahit, tawar, masam waima payau......tapi sedarkah kita nikmat yang Allah beri ini bersebab & berkait dengan kehidupan kita......

kerana:
Manis bila dipuji....
Pahit bila dikeji.....

Dua keadaan yang beza, tetapi lahir dari benda yang sama....lidah.....
Alhamdulillah.....kerana kita masih ada lidah.....

Perasan tak....bila selsema menyerang......kita akan kerap kali bersin. Masa itu, orang-orang tua akan menyebut..."Alhamdulillah...terbang segala penyakit".....

Ya..Benar..... 

Dalam 1 hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim, Rasulullah bersabda: "Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya"

Bahkan dalam satu lagi riwayat, Rasulullah menyebut, bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalah dirinya.

Dan bila selsema..... deria rasa dan bau mula gagal berfungsi dengan baik...kadangkala....rasa yang dulunya manis......akan jadi tawar.......

Dimanakah hilangnya nikmat itu.......Kita jagakah lidah....??
Seandainya selsema penyembuh dosa lidah.......wajarlah untuk berubah....

Kita tahu..tapi kita lupa....kita sedar tapi kita khayal....

Lidah...

Pepatah arab ada menyebut, 

"Lidah lebih tajam dari mata pedang.."  sedangkan tertusuk jarum pun sudah mengerang kesakitan...apa lagi tajam pisau, pedang......

Masa kecil dulu....bila lidah gagal di bendung......mak selalu kata:

"Nak kena cili/cabai jugak budak ni"......

Bila takut...kita takkan ulang...betul tak???.........

Lidah....

Saya lemah dengan lidah....

Lidah..

Bisa membuatkan saya ketawa..
Bisa membuat saya tersenyum sendiri
Bisa merungkai..kesulitan yang saya alami
Bisa membuat kefahaman akan lebih jelas..

Tapi..Bisanya Lidah....

Bisa membuat saya kecewa..
Bisa membuat saya murung..
Bisa membuat saya menangis
Bisa membuat saya geram
Bisa membuat saya terkilan..
Bisa membuat saya berprasangka...
Bisa menyulitkan keadaan 
Bisa membuat saya sakit hati.....

Secekal mana pun saya..setabah manapun imunisasi badan saya..........
saya akur..saya kalah dengan lidah......
saya kalah dengan kata-kata yang bisa membuatkan saya kecewa, terkilan hingga menimbulkan sifat tidak berpuasa hati....apatah lagi..sekiranya ia satu penganiyaan atau tuduhan....


2 comments:

HamizaH said...

wah isu yg berat..

"kerana lidah badan binasa.."

Mama Naufal said...

haha...betul2....especially tuduhan 'curi mencuri ni..' hahaha..