Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Saturday, June 25, 2011

Budak-Budak Sekarang

Entry hari ni adalah rungutan cik puan naz~ly....

huh, geram nye...(sambil menumbuk sambal)....tak tau la napa hari ni rasa cam nak marah je....
bila mengenangkan budak sekarang ni yang berlagak pandai di depan mata tapi hakikatnya 'zero' kat dalam...

alkisahnya bermula bila....

sekian lama tak buat kelas untuk budak-budak ni, so tergerak plak rasanya hari ni nak ajar dorang 1 laman web pembelajaran. sekurang-kurangnya bila memekak minta nak main game so saya boleh la bagi 'game education' yang saya ajar.....tapi..bila baru je masuk.... dan tak baca bismillah lagi nak ngajar, dah ada suara-suara kambing kat belakang... 'penatla kak.....malas la.....internet lembab la....' macam-macam....

tak faham betul dengan dorang ni.....bukan suruh angkat batu 9kg pun....angkat balak pe ke lagi....adoiii adik-adik oi....just tekan je kat keyboard tu..dan kasi goyang ini mouse....Ya Allah...apa lah malas sangat korang ni....bila akak bagi bonus main game 1/2 jam laju plak....siap sampai bergerak2 monitor korg kerjakan....korang makan apa erk sampai jadi macam ni....???...

yang betul memalukan...dah 1 tahun lebih tempat ni beroperasi...ade yang masih bebal nak bezakan keyboard dengan cpu..?....bila disuruh tekan keyboard.....dia boleh picit power on cpu....waaaa................ panas betul.... salah saya kah kalau time kelas tak nak datang, dan kalau datang wat toyer.
masuk telinga kanan keluar telinga kiri...? ini kes betul tau....'budak sekolah menengah bukan sekolah rendah'...... Ya Allah sabarkan lah aku.....nak nangis rasanya bile mengenangkan perangai korang dik.....

nak di bandingkan dulu ngan sekarang, rase cam jauh jugak bezanya...walaupun ayat ni penah di ulang oleh akak and abang saya (cos dorang nak compare ngan saya )....sungguh pun masa saya belajar ada kedegilan..tapi kalo cikgu garang atau time belajar memang concentrate la...cos ngadap komputer...masa dulu sape nak bagi pegang komputer beb......nak sentuh pun agaknya dah kena sound....sekarang, komputer dah tak jadi pelik....silap-silap 1 rumah ada 2-3 teknologi ni....dengan lappy nya, netbooknye....

yang jadi kemusykilan saya.....siapakah yang harus dipersalahkan dalam hal ni?....kadang-kadang terfikir jugak akan keburukkan internet ni....saya takut sekiranya 1 hari nanti....komputer yang tak jadi pelik ni...akan disalah gunakan oleh generasi akan datang untuk perkara-perkara yang tak baik....tengokla je sekarang .... mind set dorang hanya games, video dalam youtube dan FB...

Ya Allah...
Selamatkan anak bangsaku....

No comments: