Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, August 18, 2011

Item-item yang Penting Sebelum Raya

Bila dah dekat-dekat dengan raya ni...kena la listkan beberapa hal yang menjadi agenda penting di pagi, hari sebelum dan sepanjang raya.......huhu

~ RAYA KAT MANE TUE??

Tahun ni kami akan berhari raya di lakum...hubby nak rasa raya sini...so saya ikutkan je.....maklumla....tahun pertama...(padahal agaknya hubby takut saya nangis bagai nak rak cos tak pernah berhari raya jauh-jauh ngan mak abah tak?...hehehe).... lagipun tak jauh dengan mak mertua......dan Insyaallah hari raya ke-2 kami akan berangkat ke Jerantut plak....so mood balik kampung tu tak adalah macam orang yang tinggal di kota...huhu...

SHAH ALAM - LANCHANG - JERANTUT


~ TEMA BAJU RAYA?

Oleh kerana 3 hari lepas tak kerja, so saya ikut my hubby ke Shah Alam...biasala kalo dah ke sana tu mesti ada agenda kan?..hehehe....antaranye ialah: meng'SHOPING' shop2, bazar2, jualan murah....sampai berpinarla mata saya melihat SALE!. SALE! SALE! di sana sini....
Disebabkan saya ni bukan la seorang Tailor, tapi hanya peminat nyanyian taylor swift...so, kami decide untuk beli baju hubby yang ready made..Macam tahun lepas..hubby memang suka membeli belah di Jakel Seksyen 7, Shah Alam...baju melayu kat situ memang banyak pilihan, dan harganya jugak boleh tahan...
Mulanya niat nak cari warna hijau...dan dah jumpa pun..sangat cantik...saya pun setuju...hubby memang pandai pilih....then, bila nak saiz plak...tunggu punya tunggu....seller tu cakap dah tak ada...dah habis saiz M...cian tol.....keciwa dibuatnya.....nak tak nak terpaksalah cari warna lain........

sejam berlalu.........

kami sepakat nak pilih warna OREN...ala-ala Peach gitu....memang padan je ngan hubby..

Saya???....

Macam tak aci la pulak kan kalau hubby je beli..dan saya pakai baju lama..hehehe...so goda punya-punya goda..plus majuk sikit.....hubby promise la nak shoping 'time cuti Nuzul Al-Quran'...

Seharian berjalan...dapat la jugak warna yang seakan-akan baju hubby...dah dapat baju..takkan xde tudungkan...?so..alang-alang dah ada kedai tudung area  TESCO Extra Shah Alam...saya pun beli la 1..puas jugak bertekak dengan tokey kedai pkistan ni....dia ckap match....saya pulak cakap tak....saya nak yang ni..dia cakap sesuai yang tu...pelik tol..dia ke saya yang nak pakai ni???...

Baju ngan Tudung dah Setle....hubby bawak saya ke Dewan MBSA Seksyen 19...katanya kat situ ada jualan murah barang-barang branded....3 jam kat situ..dan smpai lenguh kaki ni...hubby dpat 2 pasang t-shirt raya LOTTO ngan UMBRO....oleh kerana saya pun tak nak kalah...saya amik t-shirt oren ELLIE SPORT...hehehe plus kasut raya FIONA je....hihihi..ranap la duit hubby di kerjakan saya...

~ DUIT RAYA

Bulan ni memang bulan menghabiskan duit..so, plan nak menyimpan tu terpaksa la di hold dulu...
so ni adalah antara budget saya:

*** Budak-Budak Kg : RM100
*** Mak & Abah : RM***
*** Mak & Abah Mertua : RM***
*** Anak Buah yang Berderet (13 Orang) : RM130
*** Adik Ipar : RM**/ sorang
*** Emergency Case : RM150

************************ Saya: RM................tet.....(camne hubby?..) hehehe

Waaaaaaaaaaa.........................

Kat bank sekarang pun..dah berderet-deret orang tukar duit....masing-masing nak amik kesempatan kumpul duit baru & yang penting fresh.....

Nampaknye duit di bank akan kering la menjelang hujung bulan ni...gara-gara orang macam saya bila berbelanja...hihihihi

~ MENU DI HARI RAYA

Flash back menu pagi hari raya tahun lepas....mak buat soto....sedap...cos soto adalah feberet saya.... boleh dikatakan sape2 yang datang umah boleh agak yang tahun ni mak akan wat soto.....hihi....raya haji pulak mak buat mee kuah....erm tahun ni wat pe erk?......

hehe..malam tadi tanya punya tanya..saya cadang buat laksa...cos hubby dan kakak saya suka...die feberet....tapi saya kurang...hehe.....terfikir gak nak wat nasi beriani..saje2 nak wat makan family....tapi camne erk....kena search jugak kat tenet ni..mane tau boleh jd chef bantu saya nak wt resepi tu..hihi


................ Ape Lagi erk...????....

**Nota Buku Lali: Teringin nak gi sembahyang raya tahun ni....cos tiap-tiap tahun tak berkesempatan nak ikut...sodehh....

No comments: